Βιογραφία 7 Ιουνίου
Στα αγιοβάδιστα Άγραφα και συγκεκριμένα στο χωριό
Βραγγιανά, γεννήθηκε το 1654 μ.Χ., ένας από τους σημαντικότερους λογίους
κληρικούς στην εποχή της Τουρκοκρατίας, ο σοφός Αναστάσιος ο Γόρδιος.
Στα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς, ο σημαντικός αυτός
σύνδουλος της βασιλείας του Χριστού μας Αναστάσιος αποτέλεσε βασικό στήριγμα
των Ρωμηών και του σκλαβωμένου γένους μας. Σύμφωνα με αδιαμφισβήτητες ιστορικές
αναφορές και πληροφορίες, ο Αναστάσιος Γόρδιος υπήρξε, αναμφισβήτητα, ο
επιφανέστερος μαθητής του Αγίου Ευγενίου του Αιτωλού (βλέπε 5 Αυγούστου).
Αποτέλεσε, θα υποστηρίζαμε, σθεναρώς, ο φυσικός συνεχιστής του αληθινού
ορθοδόξου εκπαιδευτικού πνεύματος, το οποίο κοσμούσε την περιοχή των Αγράφων
και την έκανε να ακτινοβολεί σε γη και ουρανό.
Ήταν μία φυσιογνωμία θαυμαστή απ’ όλους. Η μορφή του
ασκητική και ο λόγος του μεστός και ουσιαστικός ταρακουνούσε τις φοβισμένες
ψυχές των σκλαβωμένων Ελλήνων. Ο Αναστάσιος Γόρδιος σπούδασε στην Ιταλία
γιατρός και εκεί διδάχθηκε τη λατινική, αλλά και την αρχαία ελληνική γραμματεία
από μεγάλους Έλληνες και ξένους δασκάλους που δραστηριοποιούνταν στο χώρο της
Ιταλίας. Ωστόσο, παρέμενε πιστός στα νάματα της Ορθοδόξου πίστεως και ήλεγχε
τους Έλληνες εκείνους που έπεφταν στα δίκτυα του Παπισμού, προκειμένου να
εξυπηρετήσουν τη ματαιοδοξία τους. Μάλιστα, χαρακτηριζόταν λόγω της σθεναρής
στάσης του και των ακλόνητων πιστεύω του στην τριαδική αλήθεια, πολέμιος του
ισχυρού τότε, ξεπεσμένου όμως και αδυνάτου στον ουρανό Παπισμού.
Εκτός της
ελληνικής γλώσσας, μιλούσε απταίστως τη γαλλική
και ιταλική. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με τη σπουδαία φυσιολογική κατάρτιση
που αποκόμισε από την πολυετή εντρύφηση με τα γράμματα, τον κατέστησαν
περιζήτητο από μεγάλα πανεπιστημιακά κέντρα της αλλοδαπής. Οι προτάσεις
αξιοποίησής του ήταν πάμπολλες. Ωστόσο, η σκέψη του σοφού αυτού και ενάρετου
ανδρός περιστρεφόταν στην Ελλάδα και ο νους του ήταν αγκιστρωμένος στο σκλαβωμένο
γένος μας. Δεν ήθελε να πρωταγωνιστήσει ο ίδιος στην αλλοδαπή, αλλά επιθυμούσε
διακαώς να συνεισφέρει με κάθε τρόπο στην πνευματική αναβάθμιση και κατάρτιση
των κατατρεγμένων Ελλήνων.
Έτσι, πήρε τη μεγάλη απόφαση να επιστρέψει στον τόπο του,
τα Βραγγιανά, στον τόπο εκείνο, δηλαδή, που ήδη είχαν ανάψει οι πρώτες
σπινθήρες του αγώνα για τη λευτεριά. Γιατί από τα Βραγγιανά και τη Σχολή του
Γένους που λειτουργούσε άρχισαν να θεμελιώνονται οι αρχές της ελευθερίας και να
πνέει η ουράνια μοναδική αύρα που έκανε τους Έλληνες να μεθούν στο πέρασμά της.
Έχοντας αποκομίσει ουσιαστικές γνώσεις, ο Αναστάσιος
Γόρδιος επιστρέφει, λοιπόν, για να διδάξει στο Αγιοπνευματικό Πανεπιστήμιο των
Μεγάλων Βραγγιανών, ώστε ο σπόρος της Ορθοδοξίας να μην εξαφανιστεί από αυτό τον
τόπο. Δίδαξε στο Αιτωλικό, στα Τρίκαλα και στο Καρπενήσι. Μιλούσε για το
Χριστό, την ελληνική ιστορία και καλλιεργούσε, μυστικά, την ιδέα του ξεσηκωμού.
Οι διδαχές του διασώθηκαν σε πάρα πολλά συγγράμματα που έγραψε προσωπικά και τα
οποία φυλάσσονται σήμερα σε μοναστήρια της περιοχής.
Μετέφρασε σε απλή ελληνική γλώσσα το γιατρό Ιπποκράτη.
Στο πλούσιο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται: “Συντομωτάτη έκθεσις Λογικής”,
“Ρητορική Τέχνη”, “Λεξικόν της καθομιλουμένης”, “Εγχειρίδια”, ορθογραφικά και
συντακτικά, “Ιατρικές Συνταγές” και 750 περίπου “Επιστολές”, αρκετές των οποίων
αναφέρονται σε θέματα οργανώσεως και λειτουργίας των σχολείων της εποχής.
Συνέταξε στην αρχαία ελληνική και απλή ελληνική γλώσσα
βοτανολογικό και ζωολογικό ονοματολόγιο προδρομικό στο είδος του. Επίσης,
έγραψε τη βιογραφία του Αγίου Ευγενίου του Αιτωλού του καλού παιδαγωγού και
δασκάλου του και έγραψε διάφορες θεολογικές διατριβές.
Μερικά από τα έργα του Αναστασίου Γορδίου εκδόθηκαν στο
εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Βουκουρέστι, στη Μοσχόπολη, στη Βιέννη, ενώ άλλα
έμειναν αντιγραμμένα σε κώδικες μοναστηριών ή βιβλιοθηκών. Το κύρος του ως
σοφού και λογίου απλώθηκε σ’ όλη την Οθωμανική επικράτεια. Ορισμένοι, μάλιστα,
τον παρομοίαζαν και τον συνέκριναν ακόμα και με τον Αριστοτέλη.
Ο Αναστάσιος Γόρδιος αγωνίστηκε να μεταπείσει τους
μορφωμένους Έλληνες που είχαν καταφύγει στο εξωτερικό να επιστρέψουν πίσω για
να μην αφήσουν στο σκοτάδι τη γενιά μας. Ταυτόχρονα με την πολυποίκιλη
δραστηριότητά του, βοηθούσε πολύτεκνους, στήριζε οικονομικά χήρες μητέρες και
αναλάμβανε τη φροντίδα των ορφανών.
Ήταν ο ιατρός των Βραγγιανών, όχι μόνο των σωμάτων, αλλά
και των ψυχών. Ο Αναστάσιος Γόρδιος ήταν κατ’ ουσία η ψυχή και ο φύλακας
άγγελος των Αγράφων.
Κοιμήθηκε την 7η Ιουνίου του 1729 μ.Χ. και θάφτηκε εκεί,
στον τόπο που υπηρέτησε και αγάπησε από μικρό παιδί, στα Βραγγιανά, δίπλα στον
τάφο του διδασκάλου του Αγίου Ευγένιου του Αιτωλού.
Εκεί φυλάσσεται σήμερα και η θαυματουργική, κατά λαϊκή
ετυμηγορία, κάρα του. Η άρρητη ευωδιά της κάρας του Αναστασίου Γορδίου
σηματοδοτεί τον άνδρα ως ενάρετο και του προσδίδει την στολή του νυμφώνα του
Χριστού, τη στολή της αγιότητος.
Είναι, μάλιστα, αμέτρητες οι μαρτυρίες ανθρώπων που
έσκυψαν ευλαβικά να ασπασθούν την κάρα του μεγάλου ανδρός και βρήκαν την ίαση που
αναζητούσαν. Τα δαιμόνια, μάλιστα, φρίττουν ενώπιον της θέας των ιερών λειψάνων
του μεγάλου αυτού σοφού ανδρός.
Είθε η επίσημη Εκκλησία να καταγράψει την αλάνθαστη
συνείδηση των πιστών και σύντομα να τον κατατάξει στα δίπτυχα των αγίων Της.
Διότι στον ουρανό, κατά μαρτυρία συγχρόνου ανθρώπου που προσφάτως ιάθηκε από
σοβαρή ανίατη ασθένεια, ο Αναστάσιος Γόρδιος λογίζεται και είναι ήδη Μέγας.
«Και αν είχα και θησαυρόν χρημάτων, ήθελα τον εξοδιάσει
εις θησαυρόν βιβλίων».
~Αναστάσιος Γόρδιος~
Πηγή: Εδώ
No comments:
Post a Comment