Α. Είδες τί αξιοθαύμαστη νίκη; Είδες τα
κατορθώματα του σταυρού; Να σου πώ και κάτι άλλο πιο αξιοθαύμαστο; Αν μάθεις με
ποιόν τρόπο νίκησε ο Χριστός, ο θαυμασμός σου θα γίνει ακόμη μεγαλύτερος. Με τα όπλα
δηλαδή που νίκησε ο διάβολος, με τα ίδια τον υπέταξε ο Χριστός. Αφού του άρπαξε ( ο
Χριστός) τα όπλα του, με εκείνα τον κατετρόπωσε. Και άκουσε πώς; Παρθένος, ξύλο
και θάνατος ήταν τα σύμβολα της ήττας μας. Παρθένος ήταν η Εύα, γιατί δεν είχε γνωρίσει ακόμα τον
άνδρα της. Ξύλο ήταν το δένδρο και θάνατος η τιμωρία του Αδάμ. Αλλά να, και
πάλι Παρθένος και ξύλο και θάνατος' αυτά τα σύμβολα της ήττας έγιναν σύμβολα
νίκης.
Γιατί αντί της Εύας έχουμε Μαρία, αντί του ξύλου της γνώσεως του καλού
και του κακού, το ξύλο του σταυρού, και αντί του θανάτου ως τιμωρία του Αδάμ,
το θάνατο του Χριστού. Βλέπεις ότι ο διάβολος νικήθηκε με τα όπλα που νίκησε
άλλοτε; Τον Αδάμ πολέμησε ο διάβολος και τον νίκησε κοντά στο δέντρο, τον
διάβολο νίκησε ο Χριστός πάνω στο σταυρό. Το ξύλο την πρώτη φορά έστελνε τους
ανθρώπους στον Άδη, τη δεύτερη φορά έφερνε από τον Άδη στη ζωή ακόμη κι όσους
είχαν πάει εκεί. Το ξύλο επίσης την πρώτη φορά έκρυψε τον αιχμάλωτο που ήταν
γυμνός, τη δεύτερη έδειχνε σε όλους γυμνό το νικητή (τον Χριστό) που ήταν
κρεμασμένος ψηλά. Και ακόμη, ο πρώτος θάνατος (του Αδάμ) καταδίκασε κι όλους
εκείνους που γεννήθηκαν μετά απ' αυτόν, ενώ ο δεύτερος (του Χριστού) ανάστησε
κι εκείνους ακόμη που έζησαν πριν από Εκείνον. «Ποιός μπορεί να περιγράψει με
λόγια τη δύναμη του Κυρίου;» (Ψ.105,2). Από νεκροί που ήμασταν, γίναμε
αθάνατοι. Αυτά είναι τα κατορθώματα του σταυρού. Έμαθες για τη νίκη; Έμαθες με
ποιόν τρόπο επιτεύχθηκε; Δες τώρα πως επιτεύχθηκε χωρίς κόπο. Δεν βάψαμε τα
όπλα μας με αίμα, δεν παραταχθήκαμε σε θέσεις μάχης, δεν τραυματιστήκαμε, ούτε
είδαμε κανέναν πόλεμο, κι όμως νικήσαμε. Αγωνίστηκε ο Κύριος και μεις
στεφανωθήκαμε. Επειδή λοιπόν είναι δική μας η νίκη, ας ψάλλουμε όλοι σήμερα σαν
στρατιώτες επινίκιο ύμνο: «Κατανικήθηκε ο θάνατος και κατατροπώθηκε. Πού είναι
θάνατε η νίκη σου; Πού είναι Άδη το κεντρί σου;». (Ωσηέ 13,14 & Α'Κορ.15,54-55).
Β. Γιατί σχίσθηκε το καταπέτασμα του
ναού; Γιατί δεν μπορούσε να βλέπει ο ναός τον Κύριο να σταυρώνεται. Με όλα αυτά
που έγιναν στο καταπέτασμά του, σαν να μας μίλησε ο ναός και μας συμβούλεψε:
όποιος θέλει μπορεί να μπαίνει ελεύθερα από δω και πέρα στα Άγια των Αγίων.
Γιατί τί ωφελούμαι από αυτά, αφού τέτοια θυσία προσφέρθηκε έξω; Ποιό όφελος
μπορεί να προσφέρει ο νόμος; Άσκοπα και μάταια τους δίδασκε τόσο καιρό. Αυτό
δίδασκε και ο προφήτης όταν έλεγε: ``Γιατί τα έθνη έχασαν τα λογικά τους και
πήγε χαμένη η προετοιμασία και η μελέτη των λαών;``.(ψαλ.2,1). Και άκουσαν :
«Σαν πρόβατο οδηγήθηκε στη σφαγή και σαν αρνί που δεν βγάζει ούτε μια φωνή σ'
αυτόν που το κουρεύει».(Ησαΐα 53,7). Και ενώ μελετούσαν τόσους αιώνες την
προφητεία, όταν αυτή πραγματοποιήθηκε, εκείνοι δεν πίστευσαν. Βλέπεις ότι
άσκοπα μελετούσαν; Γι αυτό σχίστηκε στη μέση ο ναός, κι έτσι προειδοποίησε για
την αιώνια ερήμωσή του, που θα επακολουθούσε ύστερα από αυτά τα γεγονότα.
(Αγίου Ιωάννου
Χρυσοστόμου ομιλία, «Στο όνομα του κοιμητηρίου και στο Σταυρό του Κυρίου και
Θεού και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού)
Για την μεταφορά:
ιερεύς Παναγιώτης Ρόδης
No comments:
Post a Comment