Η νηστεία: Η άνοιξη της ζωής μας
Κυριακή της Τυρινής σήμερα, αγαπητοί, και η Εκκλησία μας θυμίζει την εξορία των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο. Εκείνοι παρέβησαν τη θεϊκή εντολή της νηστείας, έφαγαν από το δένδρο της γνώσεως του κάλου και του κάκου, με την εισήγηση και τη συμβουλή και το βιασμό του Σατανά. Κι από τότε έχασαν τη σχέση αγάπης με τον Κύριο, γέμισαν σκοτάδι και κακό, και μπήκαν στην πορεία του θανάτου και της φθοράς και της άπατης.. Κι ο Κύριος για να αισθανθούν το μεγάλο κακό. το όποιο έκαμαν, τους εξόρισε από τον Παράδεισο. Κι έτσι, ερχόμενοι επάνω στη γη, κατάλαβαν με την πικρή πια εμπειρία το πόσο κακό έκαναν στον εαυτό τους, στο ανθρώπινο γένος και στην πλάση.
Και η Εκκλησία μας, επειδή αύριο αρχίζει η αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, με το άγιο Ευαγγέλιο που ακούσαμε, μας μπάζει στην ουσία της νηστείας. Η νηστεία είναι η πρώτη εντολή, που έδωσε ο Θεός στον Παράδεισο. Και τώρα ο ίδιος ο θεάνθρωπος, επάνω στο όρος των Μακαρισμών μας ομιλεί γι' αυτήν.
Η νηστεία ελευθερώνει τον άνθρωπο. Και η νηστεία είναι κυρίως πνευματική και λιγότερο υλική, που χρειάζεται σίγουρα κι αυτή για τους δυναμένους. Μας λέει το Ευαγγέλιο, ο ίδιος δηλαδή ο Χριστός, ότι «εάν συγχωρήσετε τους ανθρώπους θα σας συγχωρήσει κι ο Θεός, Εάν δεν τους συγχωρήσετε, ούτε ο Θεός θα σας συγχωρήσει».
Η μνησικακία, και κάθε κακία, είναι βάρος και αρρώστια και χειμώνας για την ψυχή. Όταν προσπαθήσουμε με την Χάρη του Θεού να συγχωρήσουμε τους αδελφούς μας ανθρώπους, —άλλωστε και μεις αμαρτωλοί είμαστε και φταίμε και στον Θεό και σ' αυτούς και στην πλάση— τότε φεύγει από πάνω μας αυτό το βάσανο, αυτός ο χειμώνας που προείπαμε, κι έρχεται άνοιξη. Να γιατί φέρνει η νηστεία άνοιξη στην ψυχή. Κι ένας που είναι άκακος και μη εκδικητικός και συγχωρών. κοιμάται σαν παιδί, και νοιώθει ανάλαφρα σαν άγγελος.
Και στη συνέχεια ο Κύριος μας λέει και για ένα άλλο είδος νηστείας: τη φιλοδοξία και την ανθρωπαρέσκεια. Ο άνθρωπος φτιάχτηκε για τη δόξα του Θεού, άλλα σαν έπεσε, όπως προαναφέραμε, τα έχασε όλα. Και γι' αυτό η Εκκλησία ορίζει να απέχομε από τη φιλοδοξία και από την ανθρωπαρέσκεια, που είναι μεγάλοι τύραννοι. Το βλέπουμε ήδη. Όταν τα 'χουμε στην ψυχή μας, όπως και την κακία που προείπαμε, υποφέρομε, ταλαιπωρούμεθα. Ενώ αν είμαστε απλοί και ταπεινοί, όπως ορίζει το Ευαγγέλιο και έκαναν οι άγιοι, έχομε μέσα μας την ελευθερία του αγίου Πνεύματος, έχουμε μέσα μας την άνοιξη της Εκκλησίας.
Και τέλος, ο Κύριος μας λέγει και για τη νηστεία των υλικών αγαθών, τα όποια είναι πρόσκαιρα και φθαρτά, και τα οποία φτιάχτηκαν για να μας υπηρετήσουν, κι όχι για να τα υπηρετούμε και να τα κάνομε από μέσα προς σωτήρια αφεντικά και τυράννους.
Και τελειώνοντας το άγιο Ευαγγέλιο μας λέει: «Όπου είναι ο θησαυρός σας, εκεί είναι και η καρδιά σας». Μακάρι ο θησαυρός μας να 'ναι ο Χριστός, η καλοσύνη, η αγάπη, η Χάρις Του. η Εκκλησιά Του, και τότε έχομε πολλά να κερδίσομε.
Καλή Σαρακοστή και Καλή Ανάσταση!Και η Εκκλησία μας, επειδή αύριο αρχίζει η αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, με το άγιο Ευαγγέλιο που ακούσαμε, μας μπάζει στην ουσία της νηστείας. Η νηστεία είναι η πρώτη εντολή, που έδωσε ο Θεός στον Παράδεισο. Και τώρα ο ίδιος ο θεάνθρωπος, επάνω στο όρος των Μακαρισμών μας ομιλεί γι' αυτήν.
Η νηστεία ελευθερώνει τον άνθρωπο. Και η νηστεία είναι κυρίως πνευματική και λιγότερο υλική, που χρειάζεται σίγουρα κι αυτή για τους δυναμένους. Μας λέει το Ευαγγέλιο, ο ίδιος δηλαδή ο Χριστός, ότι «εάν συγχωρήσετε τους ανθρώπους θα σας συγχωρήσει κι ο Θεός, Εάν δεν τους συγχωρήσετε, ούτε ο Θεός θα σας συγχωρήσει».
Η μνησικακία, και κάθε κακία, είναι βάρος και αρρώστια και χειμώνας για την ψυχή. Όταν προσπαθήσουμε με την Χάρη του Θεού να συγχωρήσουμε τους αδελφούς μας ανθρώπους, —άλλωστε και μεις αμαρτωλοί είμαστε και φταίμε και στον Θεό και σ' αυτούς και στην πλάση— τότε φεύγει από πάνω μας αυτό το βάσανο, αυτός ο χειμώνας που προείπαμε, κι έρχεται άνοιξη. Να γιατί φέρνει η νηστεία άνοιξη στην ψυχή. Κι ένας που είναι άκακος και μη εκδικητικός και συγχωρών. κοιμάται σαν παιδί, και νοιώθει ανάλαφρα σαν άγγελος.
Και στη συνέχεια ο Κύριος μας λέει και για ένα άλλο είδος νηστείας: τη φιλοδοξία και την ανθρωπαρέσκεια. Ο άνθρωπος φτιάχτηκε για τη δόξα του Θεού, άλλα σαν έπεσε, όπως προαναφέραμε, τα έχασε όλα. Και γι' αυτό η Εκκλησία ορίζει να απέχομε από τη φιλοδοξία και από την ανθρωπαρέσκεια, που είναι μεγάλοι τύραννοι. Το βλέπουμε ήδη. Όταν τα 'χουμε στην ψυχή μας, όπως και την κακία που προείπαμε, υποφέρομε, ταλαιπωρούμεθα. Ενώ αν είμαστε απλοί και ταπεινοί, όπως ορίζει το Ευαγγέλιο και έκαναν οι άγιοι, έχομε μέσα μας την ελευθερία του αγίου Πνεύματος, έχουμε μέσα μας την άνοιξη της Εκκλησίας.
Και τέλος, ο Κύριος μας λέγει και για τη νηστεία των υλικών αγαθών, τα όποια είναι πρόσκαιρα και φθαρτά, και τα οποία φτιάχτηκαν για να μας υπηρετήσουν, κι όχι για να τα υπηρετούμε και να τα κάνομε από μέσα προς σωτήρια αφεντικά και τυράννους.
Και τελειώνοντας το άγιο Ευαγγέλιο μας λέει: «Όπου είναι ο θησαυρός σας, εκεί είναι και η καρδιά σας». Μακάρι ο θησαυρός μας να 'ναι ο Χριστός, η καλοσύνη, η αγάπη, η Χάρις Του. η Εκκλησιά Του, και τότε έχομε πολλά να κερδίσομε.
π. Ανανίας
No comments:
Post a Comment